Tannico is het belangrijkste digitale ecosysteem in de wijnwereld in Italië, in december 2022 overgenomen door de Joint Venture tussen Campari Group & Moët Hennessy (LVMH Group) met als doel het de Europese leider te maken in de online handel van top wijnen en gedistilleerde dranken.
De Tannico Group is sinds 2013 actief in Italië en sinds 2021 in Frankrijk dankzij de overname van VALAP, een van de grootste e-commerce verkopers van wijn en sterke dranken in Frankrijk. In 2021 hebben de twee bedrijven meer dan 600.000 bestellingen verwerkt en wereldwijd 4,5 miljoen flessen geleverd, waardoor het jaar werd afgesloten met een omzet van meer dan 76 miljoen euro (+105% ten opzichte van het voorgaande jaar).
Tannico verstuurt producten naar 23 landen over de hele wereld – waaronder Japan en Verenigde Staten – maar naast de B2C-markt, is Tannico ook actief mer allerlei andere diensten: op het B2B kanaal met de Tannico.biz-service voor de Ho.re.Ca.; in de fysieke wereld met de Tannico Wine Bar in Milaan; met WinePlatform, het direct-naar-de klant platform voor wijnhuizen; met de marketingdienst Tannico Intelligence; met de Tannico Flying School Academy die cursussen over wijn en Master Experience proeverijen organiseert.
In de loop der jaren heeft Tannico innovatie gebracht in elk onderdeel van zijn bedrijf en vooral in de wijnwereld, met moedige en vastberaden keuzes.
In 2021 heeft Tannico de nieuwe en futuristische opslagplaats in Castel San Giovanni (PC) in gebruik genomen waar, in een volledig geautomatiseerde en gerobotiseerde installatie, meer dan 500.000 flessen worden opgeslagen en waar, dankzij de grote aandacht voor milieuduurzaamheid, gedurende een groot deel van het jaar uitsluitend hernieuwbare energie wordt gebruikt dankzij meer dan 3.000 vierkante meter zonnepanelen. Tannico heeft zich altijd ten doel gesteld een revolutie teweeg te brengen in de wijnsector, zowel in de aankoop- als in de verkooplogica, door te steunen op de vijf pijlers van het bedrijf: technologie, innovatie, passie, visie en vooral moed. Met een catalogus die in Italië meer dan 10.000 producten van ongeveer 2.500 wijnhuizen bevat, voldoet Tannico zelfs aan de meest veeleisende niches met een sectie gewijd aan Zeldzame Wijnen, zeldzame etiketten, verzamelwijnen en unieke flessen. Om de verkoop en verzending van wijn nog meer compleet te maken, biedt Tannico naast de afdeling gewijd aan Zeldzame Wijnen ook een Persoonlijke Sommelier service, bereikbaar via chat of directe telefoonlijn, voor al de mensen niet niet kunnen kiezen en voor degenen die zich graag laten begeleiden en verwennen met op maat gekozen flessen. Ook het gedeelte gewijd aan Tannico Exclusives, een selectie exclusieve wijnen geïmporteerd uit Frankrijk, Oostenrijk, Duitsland, Spanje en Slovenië, om er maar een paar te noemen, breidt zich voortdurend uit. In 2021 verkocht en leverde de Tannico Group wereldwijd 4.500.000 flessen. In de catalogus ligt de nadruk op ambachtelijke en buitenlandse wijnhuizen die Tannico exclusief voor de Italiaanse markt importeert.DE BUSINESS
De kenmerk van Tannico? Zijn moed.
Moed in de technologische keuzes, moed in de manier van vernieuwen, moed om in de ban van een business te raken zonder haaien te worden, moet in de visie en in de toekomstige bedrijfsontwikkelingen.
Kortom, moed om te durven
Het pakhuis van meer dan 6.000 m² in Castel San Giovanni (PC) waar wij meer dan 500.000 flessen van meer dan 2.500 verschillende wijnhuizen opslaan.
De Tannico Groep in cijfers:
- 76 miljoen euro omzet (jaar 2021)
- Actief in 23 landen wereldwijd
- Meer dan 4.500.000 flessen wereldwijd verscheept en 600.000 orders verwerkt (jaar 2021)
- Meer dan 12.000 wijnen in de verkoop
- 2.500 verschillende wijnhuizen
- 500.000 flessen in het pakhuis van Castel San Giovanni
CONTACTEN:
Klantendienst
+39 02 9475 7947
info@tannico.nl
Persdienst
press@tannico.it
WINKELS EN DE WINE EXPERIENCES
Vanaf 2020 heeft Tannico zijn firma consolideren met de opening van zijn eerste flagshipstore in Milaan: de Tannico Wine Bar, die op 1 juli is geopend in Via Savona 17 in het hart van de designwijk.
In Via Savona 17 worden tal van evenementen georganiseerd: activiteiten met een wijnthema die gepaard gaan met gerechten van resident chef-koks, zoals de Tannico
Flying Schools en Master Experiences; samenwerkingen met gastchefs, d.w.z. diners met enkele Milanese chef-koks en restaurants, in combinatie met door de sommeliers van Tannico gekozen wijnen; op maat gemaakte diners voor particulieren en grote merken.
Vanaf 2019 heeft Tannico de Master Experiences gelanceerd: proeverijen van het hoogste niveau voor een exclusieve kring van liefhebbers. In de Tannico Wine Bar in Via Savona 17 in Milaan, in samenwerking met de beste Chefs de Cave en Brand Ambassadors van grote Maisons en wijnhuizen, zullen verticale proeverijen van verschillende jaargangen van de grote Maisons en grote wijnen plaatsvinden, vergezeld van voor de gelegenheid ontworpen gerechten.
Gezien de grote belangstelling die het onderwijsgedeelte van Tannico heeft gewekt, kan de Tannico Flying School ook online worden genoten via het TFS YouTube-kanaal, en Podcasts die beschikbaar zijn op Spotify, Apple Podcast en Google Podcasts, allemaal gratis, met toegang tot meer dan 500 onderwerpen en trajecten, proeverijen met gasten, wijnmakers, oenologen, sommeliers en praktische how-to’s om alles wat draait om de wijnwereld op een eenvoudige en complete manier uit te leggen. Alle trajecten zijn momenteel beschikbaar in het Italiaans.
DE B2B DIENSTEN
Tannico is niet alleen een B2C-verkoopplatform, maar ook een belangrijke partner voor wijnhuizen, en wel met twee diensten die Tannico tussen 2016 en 2017 lanceerde: Tannico Intelligence - het revolutionaire marketinganalyseplatform - en WinePlatform, het platform dat wijnhuizen ondersteunt op het gebied van technologie en logistiek en dat in 2021 zowel het aantal bediende klanten als het aantal beheerde bestellingen meer dan verviervoudigde, met in totaal meer dan 100.000 verkochte flessen.
HET PROJECT
Tannico spreekt over wijn met een nieuwe taal, die verder gaat dan de traditionele codificaties die de sector in de loop der jaren heeft opgelegd, zowel op het gebied van etiketten als van marktlogica.
De site richt zich tot een brede en veelzijdige doelgroep van kenners, liefhebbers en beginners, verenigd door hun passie voor wijn en nog meer door hun nieuwsgierigheid om nieuwe dingen te ontdekken en hun smaak op een persoonlijke manier te perfectioneren.
Anderzijds heeft Tannico in de afgelopen jaren de juiste instrumenten ontwikkeld om de markt te veranderen. Steunend op geavanceerde technologie en met een originele en ontwrichtende visie bestrijdt zij met overtuiging de thans achterhaalde logica's waarop deze sector is gebaseerd, te beginnen met de wijziging van het distributienetwerk en het vermijden van te veel tussenpersonen.
HET VERHAAL: VAN HET BEGIN TOT VANDAAG
Het Tannico avontuur begon eind 2012 in Milaan: Marco Magnocavallo, een ondernemer met een lange ervaring in de digitale sector, met name in web publishing en risicokapitaal, richtte het bedrijf op met enkele partners.
Het project is ontstaan op een moment dat er in Italië geen platforms voor online verkoop van topwijnen bestond, maar dat de verkoop via e-commerce wel aan het toenemen was. Tannico betrad dus een marktniche met een zeer groot potentieel en was zijn huidige concurrenten ver vooruit.
Tien jaar later is CEO en oprichter Marco Magnocavallo, die het bedrijf van nul tot de huidige uitstekende resultaten heeft doen groeien, in januari 2023 overgegaan naar erevoorzitter om plaats te maken voor de nieuwe CEO Thierry Bertrand-Souleau, een zakenman met ruime ervaring in omnichannel en retail.
Het pakhuis van meer dan 6.000 m² in Castel San Giovanni (PC) waar wij meer dan 500.000 flessen van meer dan 2.500 verschillende wijnhuizen opslaan.
De Tannico Groep in cijfers:
- 76 miljoen euro omzet (jaar 2021)
- Actief in 23 landen wereldwijd
- Meer dan 4.500.000 flessen wereldwijd verscheept en 600.000 orders verwerkt (jaar 2021)
- Meer dan 12.000 wijnen in de verkoop
- 2.500 verschillende wijnhuizen
- 500.000 flessen in het pakhuis van Castel San Giovanni
- 48 millions opgehaald in 6 ronden
CONTACTEN:
Klantendienst
+39 02 9475 7947
info@tannico.nl
Persdienst
press@tannico.it